sudi tinggalkan jejak anda disini sebelum menjelejah blog Mun yang tidak seberapa ini. Ucapan terima kasih kepada yang sokong mun dalam Sejuta Impian :)
website-hit-counters.com
Provided by website-hit-counters.com site.
hye semua , mun dah lama tak menulis entri di sini kan ? bukan apa , sejak kebelakangan niy , mun sibuk dengan pelbagai jenis kerja . nasib baik semuanya sudah selesai semuanya . esok mun akan berangkat ke port dickson , negeri sembilan . perasaan gembira , tak sabar menanti dan perasaan takut bercampur aduk menjadi satu . selama semingu , mun akan menuntut ilmu tentang penulisan kreatif di seri malaysia , port dickson , negeri sembilan . barang-barang yang perlu dibawa ke sana sudah hampir siap dikemas .


harap-harap agar semuanya berjalan dengan lancar . :)



IMPIANA III DAN IMPIANA IV

yeay :) mun dah dapat pun buku impiana III dan IV . semalam baru beli . mun beli kat kedai buku MPH sunway pyramid . gembiranya tak terkata . impiana I dan II sudahpun lama dimiliki . terima kasih kak ain maisarah . mun nak sangat jadi seperti akak . mempunyai bakat yang besar dalam bidang penulisan :) 


ceritanya memang seronok sangat . pelbagai teknik plot yang digunakan untuk menghasilkan novel sebegini . unsur suspens juga diselitkan di setiap bab . kalau korang baca banyak kali pun , tudak akan bosan jadinya :) kak ain maisarah terbaiklah :) teruskan usaha akak dalam penulisan ye . mun harap suatu hari nanti , mun akan ikut jejak langkah akak :)


NOVEL LAGU CINTA :)

semalam , kawan mun pinjamkan novel lagu cinta keluaran NB PUBLICATIONS . mun belum sempat baca novel ini . dan mun tak sabar untuk membacanya :)



sinopsis : Idzham dan Aleya tak ubah seperti anjing dan kucing. Pantang bertemu, ada sahaja 'ayat-ayat manis' yang dihamburkan. Perseteruan mereka bagaikan tiada akan habisnya. Namun siapa menyangka 'musuh' tradisi itu akhirnya tewas oleh panahan arjuna. 'Sleeping Beauty' itu berjaya dijinakkan oleh 'Encik Perasan Bagus' dengan cara yang begitu mengujakan.
Tika bersama meniti dan membilang hari bahagia, ketika lagu-lagu cinta sentiasa memenuhi ruang hati, Idzham hilang menyepikan diri. Keindahan cinta yang membara bertukar malap dengan tiba-tiba. Aleya tertanya-tanya di mana silapnya? Akan musnahkah lagu-lagu cintanya?



KOMIK KARTINI :)


sinopsis cerita ini : ( dipetik daripada google )

Ariyon atau Muhammad Asri, pelajar nakal di sebuah sekolah agama berasrama. Dalam kenakalannya itu, dia sebenarnya menaruh hati pada pelajar bernama Kartini. Maka bermulalah kisah-kisah kenakalannya dalam memikat hati Kartini. Masalah pelajaran, disiplin dan ragam kehidupan di asrama mengajar Ariyon mencari pegangan dan arah hidup. Sehingga tamat pengajian dan sudah bekerja, Ariyon masih tetap berusaha memenangi hati Kartini. Berjayakah dia? 
mun dah pun membaca cerita ini . sedih je rasa . cerita ini bukanlah rekaan semata-mata . penulis buku ini iaitu muhammad asri atau lebih dikenali sebagai ariyon sendiri pernah melalui kisah ini . kasihan ariyon . ariyon berusaha untuk memikat hati kartini namun semuanya sia-sia sahaja . kata-kata kartini " tapi apa yang paling kita nal .. tu yang kita tak dapat " sedih je ariyon pada ketika itu . selama empat tahun ariyon setia menunggu kartini . 
ada satu bahagian yang si Yon ni rosakkan potret Kartini , lukisan die sendiri kat bilik pameran . sebab kecewa dengan Kartini . ada satu lagi bahagian apabila ariyon menumbuk cermin sampai habis darah tangan . semata-mata untuk meluahkan kemarahannya . bagi mun , kalau mun dalam kemarahan sebegitu , rasa diri ini dianiaya , .dan nak luahakan kepada seseorang tetpi tidak kesampaian , mun nak aje buat kesakitan fizikal kat diri niy .biar ia lebih sakit dari kesakitan emosi mun niy . berdarah atau tidak , semua itu belakang kira . asalkan mun rasa puas . tetapi kenalah jaga juga . sebab kalau tangan mun ada masalah .camne mun nak menulis lagi..uhh..tak sanggup hilang nikmat yang diberi oleh Tuhan  ni..bak kata-kata ariyon dalam komik niy ..
"Aku perlukan kesakitan tu..
ianya mengurangkan kepedihan hati aku
pada Kartini..

Sekurang2 nya aku akan terasa
sakit fizikal ni lebih dari kesakitan mental
yang Kartini bawa pada aku..."

bagi mun , cerita ni seronok dan sesuai untuk dibaca pada semua peringkat unur kerana ariyon dan kartini menunjukkan cinta monyet yang sebenar-benarnya pada peringkat remaja .huhu .kisah ini memang la kisah cinta monyet , namun kisah ini mengajar kita pelbagai benda untuk masa hadapan . betul tak ? kartini pun satu , tak berasa kasihan ke pada ariyon ? mula-mula kartini layan ariyon bagai nak rak , namun pada akhirnya , personaliti kartini berubah sama sekali . tudungnya telah dibuka dan menampakkan rambutnya . bersentuhan dengan lelaki bukan muhrim di hadapan mata ariyon . manakan tidaknya ariyon mengamuk dan menumbuk lelaki itu . pada ketika itu , hanya Tuhan yang mengetahui perassan ariyon bagaimana . gadis yang benar-benar dicintainya , telah dirampas oleh lelaki lain . kartini mungkin takut untuk memberitahu ariyon perkara sebenar kerana tidak mahu ariyon kecewa . tapi , pada masa yang sama , kartini biarkan ariyon bermain dengan perasaan sendiri . teruk an ? mun pun takut snagat kalau semua ini benar-benar terjadi dalam hidup mun . tak sanggup rasanya :( bahagian terakhir kisah ini , di tepi pantai .. selepas empat tahun lamanya ariyon menunggu Kartini.. mereka pun bertemu . kartini masih tidak berterus-terang dan masih berdolak dalih , ariyon pun dah naik muak mun rasa . dan ini antara kata-kata terakhir dari ariyon :
"Tapi kenapa awak tak bagitau saya awal-awal?
Kenapa?
Kenapa setelah saya hampir bina istana agung dengan awak,
last minit baru awak beritau saya yang tiang seri tak dipasang??
Dan runtuh pulak istana tu??

All these years,
apa yang aku harapkan sesangat,
adalah untuk menjadi seseorang kepada awak.
Menjadi special di hati awak.."






pada 9 disember 2010 , maka tamatnya dunia persekolahan saya . setelah 6 tahun menuntut di sekolah rendah dan 5 tahun menuntut ilmu di sekolah , akhirnya tibalah hari yang akan memisahkan dunia persekolahan dan dunia unversiti .memang susah untuk meninggalkan rakan-rakan yang selama ini telah bersama-sama saya selama 11 tahun . ada kenalan yang memang sudah lama saya mengenal mereka . sejak darjah 1 lagi . dan kebanyakannya saya mengenali mereka pada 2006 . susah untuk saya meninggalkan sekolah . terlalu banyak kenangan manis dan pahit dilalui di Sekolah Menengah Kebangsaan Subang Utama . gelak ketawa , riang-ria dan perasaan sayu semuanya pernah terjadi di SMKSU . ketika saya sedang menulis entri ini , semua kenangan masa lalu berputar kembali di fikiran . bagi saya , tahun yang paling tidak boleh dilupakan adalah pada tahun ini , 2010 . banyak sangat kejadian yang terjadi sehingga adakalanya saya merasakan ingin mengaku kalah kepada keadaan . namun , rakan-rakanlah yang telah banyak bantu saya bangkit daripada kegagalan . 



jelas terpancar kelesuan dan kepenatan di wajah-wajah kami . maklumlah ketika itu baru selasai kertas akaun :)

semalam setelah selesai menjawab kertas peperiksaan yang terakhir iaitu subjek prinsip perakauan yang memerlukan kami memerah otak supaya dapat mengimbangi akaun , kami pun beransur pulang ke rumah . rasa sedih sangat ketika kaki saya melangkah keluar sekolah . semalam adalah hari terakhir saya memakai baju sekolah . selepas niy , kalau nak pakai baju sekolah , pakai kat rumah je laa . hee ( kononnya masih nak merasai pakaian sekolah ) . selepas peperiksaan , saya terpaksa menaiki bas awam pulang ke rumah . mama tak ambil . benarlah kata orang , hati kita akan berasa lain selepas tamat SPM . tamatnya SPM bermakna tamatlah dunia kenakalan dan segalanya . semuanya akan berubah selepas ini . hala tuju kita , kita sendiri yang tentukan . kita sudah mencapai tahap matang dimana pemikiran kita juga turut sama berubah . orang tua kita sudah tidak akan mengongkong kita . mereka tidak lagi akan memaksa kita bangun awal pagi untuk ke sekolah . kehidupan selepas SPM berlainan dengan kehidupan selama 11 tahun di bangku sekolah . terasa masa berlalu dengan begitu pantas sehinggakan saya tidak sedar bahawa sudah 11 tahun saya memakai pakaian seragam sekolah . masih segar dalam ingatan ketika saya berada di darjah 1 . dan sekarang , saya sudah mencapai umur 17 tahun . sudahpun memegang lesen kereta P . tak sangka kan , sungguh cepat masa berlalu tanpa disedari . 

ketika saya pulang ke rumah dan mengemaskan buku-buku rujukan untuk diberi kepada adik , setitik air mata gugur dan menyentuh tanah . rasa sayu sahaja ketika sedang menyusun buku-buku di dalam bakul . yelaa , selepas ini , saya tidak akan melihat jadual waktu dan menyusun buku-buku yang perlu dibawa ke sekolah . semua itu sudahpun hilang dimakan masa . 

buku-buku yang bakal diberi kepada adik-adik saya yang masih bakal memasuki tingkatan 3 dan tingkatan 2 * buku-buku teks pula akan dipulangkan pada 28 disember 2010* sebenarnya , tak sabar nak berjumpa dengan rakan-rakan kembali * hee


kertas-kertas SPM 2010 :) 



saya suka sangat buat buku nilam niy :) tapi selepas niy , kat universiti , dah takda dah nak buat buku nilam :(


beg sekolah mun :)

selepas ini , kehidupan saya akan berubah . pada sabtu hadapan , saya akan menyertai minggu penulis remaja di negeri sembilan . sejurus pulang dari sana setelah seminggu di sana , saya akan memulakan kerja di sunway pyramid di salah sebuah kedai makan di situ . namanya CARLS JUNIOR .


credit : pic courtesy of google

saya akan mula bekerja pada 25 disember 2010 sempena hari natal . mesti sibuk an kedai nanti . tapi takpe , hope saya dapat buat yang terbaik laa :) sebenarnya kan , minggu niy saya tak tahu hendak buat apa . jikalau saya tidak menerima tawaran untuk ke minggu penulis remaja , saya akan mula bekerja pada hari ini . namun setelah berfikir secara mendalam dan melihat pro dan kontra , saya mengambil keputusan untuk ke MPR . harap-harap keputusan saya akan memberi kesan yang positif . sama-sama doakan je ye :)

p/s : mun nak ucapkan tengss sangat-sangat kepada sesiapa yang sudi baca blog mun niy :)



hye semua :) mun harap korang sihat-sihat ye . cuaca sekarang pun kadang-kadang tak menentu kan . huhu . mun tinggal satu subjek lagi sebelum tamatnya SPM 2010 . hehe . tak sabar untuk menghadapi subjek prinsip perakaunan . hmm , sebenarnya ketika mun tengah menaip di sini , kerisauan mun jelas terpancar :( mun tertinggal kad pengenalan mun di sekolah . waduh-waduh . mun risau kad pengenalan hilang je . hmm . korang tahu tak berapa lama yang diambil untuk menyiapkan kad pengenalan ? kalau mun buat kad pengenalan mun di Putrajaya , berapa lama yang diambil untuk disiapkan ? adakah sebulan ? dan mun niy masih belajar , berapa yang perlu dibayar untuk menggantikan kad pengenalan ? mun perlukan kad pengenalan secepat mungkin atas urusan bank dan pelbagai lagi . pada 18 disember , mun akan keluar negeri . mun betul-betul buntu la buat masa niy . mun tak pernah cuai sebegini . tak tahu la mengapa pada 2 disember 2010 mun boleh jadi cuai . ini kali pertama mun kehilangan kad pengenalan . setahu mun , mun simpan di bawah meja peperiksaan . harap-harap masih ada di bawah meja la . hari isnin nanti mun kena lah pergi sekolah dan cari kad pengenalan mun . tak pun , pengawas peperiksaan menyimpannya . salah satu la . khamis niy dah la ada peperiksaan , kad pengenalan pula tercicir kat sekolah . menyesal betul mun tak teliti barang-barang mun sebelum keluar dari dewan peperiksaan . mun dah tanya kat pejabat sekolah . malangnya , kad pengenalan mun tiada di situ . sekarang niy mun cuma dapat bertawakal agar kad pengenalan mun masih berada di dalam dewan sekolah . 

baiklah , mun tutup kisah tentang kad pengenalan mun yang tercicir . walaupun mun dalam keadaan yang sedih , tapi mun masih dapat tersenyum tatkala mun telah mengambil keputusan untuk menyertai minggu penulis remaja yang akan diadakan di port dickson , negeri sembilan . pada hari rabu yang lepas , Puan Zeti dari Dewan Bahasa dan Pustaka telah menghubungi mun untuk pengesahan penyertaan mun ke minggu penulis remaja 2010 . korang ingat tak entri mun yang sebelum niy ? yang mun masih berbelah bahagi sama ada hendak menyertai MPR atau tidak . namun begitu , setelah mun duduk dan berfikir panjang serta mendapatkan sedikit sebanyak info tentang program ini dan mendapat nasihat daripada mantan MPR 2007, kak Syahidah Mu'izzah akhirnya mun bersetuju untuk munyertai minggu penulis remaja . tiada paksaan daripada mana-mana pihak . nampaknya seminggulah mun tidak dapat menulis blog . huhu . sedihnya . tapi tidak mengapa , sejurus mun pulang dari negeri sembilan , mun akan tulis di sini ye :) sebelum tu , mun nak ucapkan terima kasih kepada blogger-blogger yang sudi singgah di blog mun ye :)


hye semua :) mun dah lama tak menulis entri di sini..rindunya kat blog . tengok tu , blog dah bersarang dah pun . hehe . mun dah jarang buka blog . spm sedang berlangsung . 9 disember tamatlah spm :) seronoknya . hehe . niat mun menulis entri kali ini adalah mengenai surat yang mun terima baru-baru ini . surat tu datangnya dari DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA . mun diberitahu bahawa mun terpilih untuk menyertai program minggu penulis remaja 2010 yang bertempat di SERI MALAYSIA PORT DICKSON , NEGERI SEMBILAN

program ini bertujuan untuk melatih penulis remaja yang berbakat dalam bidang penulisan dan memberi pendedahan kepada meraka dalam bidang sastera dan penerbitan . pihak DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA akan membiayai kos penginapan , makan minum , pengangkutan dan insurans keselamatan sepanjang program ini berlangsung . yang menjadi kekeliruan di sini adalah sama ada mun nak bersetuju untuk mengikuti program minngu penulis remaja atau tak . mun naik pening memikirkannya . nak pergi atau tidak . semua kawan-kawan mun menyuruh mun pergi kerana peluang hanya datang sekali dalam seumur hidup . hmm , kalau diikutkan , memang benar kata mereka . entahlah , mun kini dalam keadaan yang sukar untuk membuat keputusan . tambah-tambah lagi dengan spm yang sedang berlangsung selama tiga minggu ini.

nasib baik dah habis kertas bahasa malaysia , bahasa inggeris , sejarah dan matematik . esok kertas pendidikan moral . nilai-nilai moral sebanyak belum dihafal lagi . nampaknya malam niy mun kena berjaga demi menghafal nilai-nilai moral ini . huhu . harap-harap mun dapat mengingati kesemua 36 nilai sebelum matahari terbit esok :) baiklah , kembali kepada tawaran DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA ye . sepanjang seminggu berada di situ , pelbagai aktiviti yang akan dijalankan . antaranya adalah ceramah puisi , ceramah novel/cerpen , sesi bersama tokoh sastera , sesi bersama editor majalah dewan bahasa dan pustaka , penerbitan karya sastera , apa itu buku kanak-kanak , sesi penilaian karya yang akan dijalankan selama dua hari dan persembahan peserta . hmm , mun kena bagi keputusan sebelum minggu depan . tolong mun ye  :( 

mun betul-betul buntu memikir tentangnya . bukan apa . pada 10 disember sepatutnya mun akan mula berkerja di sunway pyramid di salah sebuah kedai makan . dan program minggu penulis remaja 2010 akan bermula pada 18 disember dan tamat pada 24 disember . bukan mun pentingkan duit atau gaji , tapi takkan la mun dah masuk kerja pada 10 disember , pastu kerja tak sampai seminggu , mun minta cuti selama seminggu . mun tak nak lah manager kedai menilai mun sebagai seorang yang sesuka hati meminta cuti padahal baru saja masuk kerja . mun tak nak persepsi manager kedai terhadap mun buruk dan menyangka mun niy kerja main-main . semua tu mun titikberatkan . mun memang tak nak tolak tawaran yang dalam dalam hidup mun hanya sekali . tapi mun pun tak nak la manager tempat kerja mun mempunyai persepsi yang negatif terhadap mun . persoalannya di sini :



PATUTKAH MUN PERGI UNTUK MINGGU PENULIS REMAJA 2010 ?








mun pada ketika ini tengah kebosanan..lagipun dah lama mun ta masukkan gambar mun ke dalam blog..mun nak off dah..kena study..10 hari je lagi nak spm .. hope dapat buat yang terbaik :) doa-doakan ye :) thanks <3


ketika mun tengah menulis entri niy,rasa sedih sangat-sangat :'( sebulan je lagi nak habis sekolah dah..lepas niy mun tak tak boleh lepak dengan kawan-kawan yang bersama mun selama 5 tahun..mun sudah semestinya akan merindui mereka..merekalah yang menemani mun selama 5 tahun mun menuntut ilmu di SMK Subang Utama..jujur mun cakap,mun memang nak sesi persekolahan 2010 tamat dengan cepat..tapi setelah kejadian tadi,mun rasa cam tak nak tamat tingkatan 5 je..lagi-lagi sewaktu memeluk semua cikgu di dewan..hmm,memang menangis la tadi..entahlah..pelbagai persoalan tentang perasaan yang timbul di sudut hati ini..kadang-kadang mun nak je keluar dari sekolah tu,tapi difikir-fikirkan balik,mun sayang nak tinggalkan kawan-kawan..lepas tamat SPM,takkan sama macam sekarang..bangun pagi-pagi ke sekolah,jumpa kawan pagi-pagi buta,belajar,suruh kawan belikan makanan,balik rumah..seminggu,5 hari benda yang sama mun lakukan..tapi selepas niy,semua tu tidak akan berulang lagi..lepas niy semuanya akan berubah ..tiada lagi lepak dengan kawan-kawan pagi buta sambil melalak satu sekolah :( 

tadi sewaktu hari graduasi,semua pelajar tingkatan 5 naik ke pentas seorang demi seorang dan mengambil sijil berhenti sekolah..lepas tu,kami diminta naik ke atas pentas untuk sesi penggambaran..


semua pelajar tingkatan 5 ketika hari graduasi 2010 SMK SUBANG UTAMA


kami kemudian diberi beg kuning merah..di dalam beg tersebut,terdapat makanan,2 biji gula-gula,penselbox lutsinar,pamplet dan penanda buku..



penselbox lutsinar untuk SPM ( nampaknya tak perlu cari penselbox lagi dah ) hehe


pamplet yang diberi oleh unit bimbingan dan kaunseling


selepas itu,kami diberi rekod kemajuan dan buku kokurikulum..


sejurus selesai semua acara di sekolah,mun pun lepak dengan kawan-kawan di kantin sehingga tamat waktu persekolahan..ini antara gambar-gamabar yang mun sempat tangkap :)


dari kiri : nazirul , syahrul , nazrin , aiman ( aku akan rindu kat korang lepas spm ouh .. sedihnya )






mun dengan mereka niy kawan je tau..tolong jangan salah sangka ye :) doranglah yang tolong mun ketika mun dalm kesusahan..tiap kali mun menangis di sekolah,mereka inilah yang menjadi teman setia mun..gambar yang terakhir tu adalah kawan-kawan yang sama kelas..memang seronok lah dapat kawan seperti mereka.. :) tengss korang sebab selalu tolong aku walaupun aku niy banyak membebel kat korang tanpa sebab..hehe..tanpa korang,aku memang tak leh tahan lama di subang utama..korang yang bagi aku semangat supaya berani mengahadapi segala cobaan di sekolah..lebih-lebih lagi ketika aku bergaduh besar dengan kawan sekelas..(tapi sekarang,mun dengan kawan sekelas yang mun gaduh tu sudah berbaik-baik semula..tiada persengketaan di antara kami ye )

 to NABIL : i'm so sorry because we had a big fight in school middle of the month..i tak tahu sama ada u still marah kat i atau tidak..tapi i really nak minta maaf sebab kita gaduh..i da taknak gaduh dengan sesiapapun..SPM is at the corner..hmm..LUQMAN HAKIM pun minta maaf dengan mun..mun pun gaduh dengan dia..semuanya pasal benda kecil..dah la,mun pun taknak ungkit hal lama kan :) apa yang berlalu,biarkan..belajarlah dari kesilapan :) luqman,i pun nak minta maaf sebab tak tegur u dah lepas kita gaduh..sejujurnya,i dah penat sangat gaduh dengan u :( i'm so sorry..kita gaduh banyak kali dah kan ?? sejak tingkatan 2 lagi sampailah pagi tadi..apa-apa pun,i minta maaf for everything i had done.. :) anyway,hope kita tak gaduh lagi..sebab u duduk belakang i sewaktu SPM nanti..kalau gaduh,i takkan tenang ketika jawab peperiksaan nanti..


niy GEMALA SMK SUBANG UTAMA 2010 :



mun tetiba je rasa nak tulis entri tentang persoalan yang telah lama menari-nari dalam minda mun..korang nak tahu persoalan tentang apa??persoalan mun niy tiada kaitan dengan persoalan-persoalan yang dipelajari di komsas ketika di bangku sekolah..persoalan mun niy adalah tentang " kekeliruan orang ramai tentang bangsa mun " hmm..adakah itu dikira sebagai satu persoalan??fikir-fikirkan ye :)

 mun tak paham la mengapa ramai yang bertanyakan tentang bangsa mun??adakah mun niy nampak seperti imigren dari luar negara??tidak jawapannya..mun niy orang malaysia yang bercampur dengan pelbagai kaum..tidakkah pertanyaan seperti " awak bangsa apa? " , " awak niy tak macam cina pun " berunsurkan seperti sebuah isu perkauman??mengapakah hendak dibanding-bandingkan bangsa seseorang??jikalau mun niy bukan berbangsa cina,korang tak nak kawan dengan mun ke??memilihnya mereka untuk berkawan..mun dah jelek dah orang selalu tanya tentang bangsa mun..bukannya seorang dua..malah boleh dikatakan tidak terkira..

setiap kali mun mengakses laman sesawang iaitu "facebook" , ada je insan-insan ciptaan Tuhan menanya bangsa mun..mun nak tanya korang la kan..adakah bangsa itu penting dalam hubungan kawan??berkawan biarlah beribu..satu lagi yang menjadi kemusykilan..mereka sering mengatakan yang mun niy tipu mereka tentang bangsa mun..hmm..pernah sekali mun dapat panggilan daripada nombor yang tidak dikenali..mun pun angkatlah..kot-kot kawan mun yang menggunakan nombor orang lain ke..lantas itu,dia pun bertanyakan bangsa mun..mun pun jujur lah cakap dengan dia yang mun niy berbangsa cina..korang nak tahu apa yang terjadi??orang yang menelefon mun tu tidak mempercayai kata-kata mun..

mun pada masa itu sudah kekeringan idea untuk membuktikan yang mun niy seorang yang berbangsa cina..mun nak bagi bukti macam mana an??kalau hendak disuruh bertutur dalam bahasa cina,memang tak lah..sebab mun dari kecil lagi tidak erti untuk bertutur dalam bahasa cina..malah lagi menyedihkan,mun tidak memahami langsung jikalau kawan-kawan di sekolah bertutur dalam bahasa cina..sebab itulah mun lebih suka berkawan dengan orang melayu..bercakap tentang menulis dan membaca bahan-bahan dalam bahasa cina,mun lagilah tak pandai..nama mun sendiri pun mun tak erti untuk tulis..apatah lagi huruf-huruf dan perkataan dalam bahasa cina..semestinya gagal..hehe..ini adalah antara contoh-contoh yang masih musykil tentang kaum dan bangsa mun..




mun nak tanya,salah ke kalu mun pandai bertutur dalam bahasa melayu..?adakah itu menjadi sebuah kesalahan yang besar sehingga orang ramai perlu bertanya??mun perlukan respon dari bloogers :) tengss 
hye korang :) niy mun nak cerita tentang sesuatu niy..mun bukan nak jaga kain tepi orang tapi mun terlintas dengan perlakuan seseorang niy..malas la mun nak tulis namanya disini..dia niy an,tingkatan 3..dah habis pmr an..so dia niy carilah kerja..mun bukan nak salahkan dia cari kerja dalam usia yang muda..tapi masalahnya,dia niy menipu managernya sendiri..cara menipu?nak tahu..? okey,begini caranya..mentang-mentanglah tingkatan 3 tidak diterima untuk bekerja di sesetengah kedai,dia menggunakan cara PHOTOSHOP kad pengenalannya..tidak ke menipu namanya..kalau dah menipu dalam kad pengenalan tidak mengapa lagi..tapi kalau nak buat EPF dan KWSP , bagaimana caranya?kena juga guna kad pengenalannya yang sebenar..dia bekerja di tempat mun kerja sewaktu 2008..sewaktu 2008,tingkatan 3 masih diterima untuk bekerja lagi..budak tu akan mendapat susah apabila manager dapat tahu..usahlah mun nak tulis namanya disini..cukup sekadar mun melahirkan rasa tidak puas hati..kepada budak tu,orang lain pun mencari kerja juga..tapi bukan dengan cara ini..ADA PAHAM ?? dah la awak tu buat salah,nak ajak kawan-kawan untuk berbuat begitu juga..ish3..tak matang namanya..mungkin sekarang ini,kamu boleh berselindung daripada penipuanmu,tapi sewaktu mendapat slip gaji,macam mana? sudah semestinya sewaktu hendak mendapatkan duit tu,mereka memerlukan nombor kad pengenalan yang sebenar..kepada budak itu..*aku bukan nak kutuk kau or so whatever..tapi kau tu sedar la sikit..jangan samapi penipuan kau ketahuan..waktu itu,kau sendiri akan mendapat malu.aku nasihat kau awal-awal..jangan sampai nama kau disenaraihitamkan oleh HUSH PUPPIES SUBANG PARADE ye..
 * nama budak tu mun tutup , tapi rasa-rasanya masih boleh dibaca*

niy sewaktu mun tengah berborak dengan kawan kat facebook,dia bagitahu mun yang dia ternampak iklan firefly..thanks andre nadzri :)
                  







hye semua :) korang tahu tak gambar-gambar di atas tentang apa ? cam niy ceritanya,mun sebenarnya dah lama buat iklan niy..dalam pertengahan tahun niy juga la..tapi baru keluar..temanya adalah tentang budi bahasa..patutlah masa shooting tu,faizal yusop diminta untuk melanggar bahu kita orang..hehe..tapi apa-apa pun,syukurlah iklan niy dapat dilakukan dengan jayanya..thanks kepada FIREFLY yang menjadi tajaan utama :) mun sendiri pun tak sempat nak tengok iklan niy lagi..harap-harap ada rezeki tu,sewaktu mun menonton televisyen,ada keluar iklan tu..kawan mun bagitahu,iklan ini disiarkan di tv3 . kalau korang ada masa,korang tengok-tengoklah iklan di tv3 ye :) tengss korang..mun minta maaf sebab tak sempat nak blog lagi lama..mun kejap lagi kena belajar dah..spm tak lama lagi..mun janji lepas spm,mun akan kerap menulis di blog ye..mun memang rindu sangat-sangat nak tulis panjang lebar di blog..tapi malangnya masa tidak mengizinkan :( sori korang..nanti apa-apa berita terkini,mun update disini ya :) tengss korang yang selalu membaca blog mun :)
kerinduanku terhadapmu semakin hari semakin bertambah..aku perlukan kehadiranmu disisiku..menemaniku tika aku keseorangan disini..aku tahu kamu nun jauh disana..aku ingin sangat berjumpa denganmu..bergurau senda denganmu,gelak tawa bersamamu dan melalui hari-hari bahagia dan muram bersamamu..aku tiap hari merinduimu..sedangku meneliti bahan bacaanku,aku terkenangmu..aku tahu kamu pun begitu jua kerana kamu pernah memberitahuku kau mengingatiku setiap kali kamu membuat kerja..aku dengan kamu,masing-masing mempunyai komitmen sendiri..betul tak??

tapi aku benar-benar berharap,dalam kesibukan ini,kamu tidak melupakanku..aku takut sangat jikalau pada suatu hari nanti,aku akan kehilangan orang yang aku sayang iaitu kamu..kamu terlalu berharga buatku..aku hanya mempunyai mama,adik-adik dan kamu sahaja..saudara sendiri pun aku tidak mengenali mereka..aku teringin benar bersua denganmu kembali..mengingati kenangan-kenangan dahulu..aku tidak mungkin dapat berdiri segagah begini tanpa kehadiranmu disisiku..tiupan semangatmu amat aku perlukan..aku bakal menghadapi spm tidak lama lagi..jika dihitung hari demi hari,hanya tinggal 33 hari sahaja lagi..aku perlukan kekuatan darimu untuk menjawab soalan-soalan spm..aku amat memerlukan dorongan den sokonganmu..sayangku padamu semakin hari semakin mendalam..aku amat menyenangi tatkala kamu bersamaku tanpa mengira senang mahupun susah..bak kata pepatah,berat sama dipikul,ringan sama dijinjing..hehe..dah masuk pula peribahasa kat sini..maklumlah,pada 23 november,aku bakal menduduki peperikasaan spm kertas bahasa malaysia 1 dan 2..moga-moga dapat jawab yang sebaik mungkin :)

 aku sudah berjanji pada diriku yang aku tidak akan menerima kehadiran mana-mana lelaki sebelum spm selesai..janji pada diriku lenyap selepas kehadiranmu..kali terakhir aku bersama dengan lelaki adalah pada awal tahun ini..bersama pemain bola HARIMAU MUDA..namanya usahlah diperkatakan disini..sejak putus dengan pemain bola tersebut,aku telah membuat janji pada diriku bahawa tidak akan menerima mana-mana lelaki buat sementara waktu sehinggalah selesai spm..aku tahu aku denganmu belum 'declare' lagi hubungan kami..tapi aku sudah pun menganggapmu salah seorang daripada orang yang penting dalam hidupku..aku tidak mampu kehilanganmu..cukuplah sekali aku kehilangan kawan baik..kali ini,aku betul-betul tidak mampu kehilangan orang yang kusayang..

kali ini,aku cukup berhati-hati dengan pilihanku..takut dikecewakan sekali lagi..aku berharap sangat-sangat jika kamu sedang membaca entri ini,kamu akan memahami isi hatiku..hati aku ini sudah tertutup untuk lelaki-lelaki lain selain kamu..aku tahu kamu tidak kaya ataupun hensem seperti jejaka-jejaka di luar sana..tapi aku tahu hati kamu ikhlas menerimaku..sudah dua kali aku bersua denganmu..kali pertama tanpa dirancang..benarlah kata orang tua-tua..cinta akan hadir tanpa diketahui.. :) aku sayang sangat-sangat padamu..aku berharap kamu disana belajarlah bersungguh-sungguh ye..oh,lupa pula..mun nak ucapkan tahniah sebab dapat 3.5 untuk exam kt kolej..tahniah diucapkan..kalau kamu tambah usaha lagi..tak mustahil kamu boleh dapat pointer yang lagi tinggi dari itu :) maaf mun lambat ucap tahniah..hehe..



muhammad aizuddin masshar :)



Dalam dunia ni kita tidak mempunyai sesiapa,
Kecuali diri sendiri..
Tetapi dalam kita bersendirian, kita beruntung ….

Kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita …
Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat, begitulah juga dia.

Tetapi kita sering terlupa akan hal itu….
Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri…
Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yg tidak ditepati.
Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita.
Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya…?
Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa…
tetapi kita sering terlupa….

Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami
Yang selalu berada disisi pada waktu kita memerlukannya.
Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan.
Harapan dan impian juga kita luahkan.
Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.

Selalunya kt terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga …Kadang-kadang kita terlupa …
sahabat kita juga ada cerita yg ingin dikongsi bersama kita.
Pernah kah kita memberi dia peluang untuk
menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya?

Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita.
Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?
Dapatkah kita yakinkan dia yg kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah…?

Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?
Sesekali jadilah sahabat yang mendengar dari yang hanya bercerita..
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat

Kerana dia juga seorang manusia,
Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat..
Sebagai kekuatan…
Jadilah kita sahabatnya itu.
Kita selalu melihat dia ketawa,
tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan…
Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan…
Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan…
Kita tidak tahu…
Tetapi. jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita akan tahu..

RENUNGILAH.. .
HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA…

Orang yang menunjukkan kebaikan kepada anda adalah sahabat yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik.