sudi tinggalkan jejak anda disini sebelum menjelejah blog Mun yang tidak seberapa ini. Ucapan terima kasih kepada yang sokong mun dalam Sejuta Impian :)
website-hit-counters.com
Provided by website-hit-counters.com site.
hye semua , mun dah lama tak menulis entri di sini kan ? bukan apa , sejak kebelakangan niy , mun sibuk dengan pelbagai jenis kerja . nasib baik semuanya sudah selesai semuanya . esok mun akan berangkat ke port dickson , negeri sembilan . perasaan gembira , tak sabar menanti dan perasaan takut bercampur aduk menjadi satu . selama semingu , mun akan menuntut ilmu tentang penulisan kreatif di seri malaysia , port dickson , negeri sembilan . barang-barang yang perlu dibawa ke sana sudah hampir siap dikemas .


harap-harap agar semuanya berjalan dengan lancar . :)



IMPIANA III DAN IMPIANA IV

yeay :) mun dah dapat pun buku impiana III dan IV . semalam baru beli . mun beli kat kedai buku MPH sunway pyramid . gembiranya tak terkata . impiana I dan II sudahpun lama dimiliki . terima kasih kak ain maisarah . mun nak sangat jadi seperti akak . mempunyai bakat yang besar dalam bidang penulisan :) 


ceritanya memang seronok sangat . pelbagai teknik plot yang digunakan untuk menghasilkan novel sebegini . unsur suspens juga diselitkan di setiap bab . kalau korang baca banyak kali pun , tudak akan bosan jadinya :) kak ain maisarah terbaiklah :) teruskan usaha akak dalam penulisan ye . mun harap suatu hari nanti , mun akan ikut jejak langkah akak :)


NOVEL LAGU CINTA :)

semalam , kawan mun pinjamkan novel lagu cinta keluaran NB PUBLICATIONS . mun belum sempat baca novel ini . dan mun tak sabar untuk membacanya :)



sinopsis : Idzham dan Aleya tak ubah seperti anjing dan kucing. Pantang bertemu, ada sahaja 'ayat-ayat manis' yang dihamburkan. Perseteruan mereka bagaikan tiada akan habisnya. Namun siapa menyangka 'musuh' tradisi itu akhirnya tewas oleh panahan arjuna. 'Sleeping Beauty' itu berjaya dijinakkan oleh 'Encik Perasan Bagus' dengan cara yang begitu mengujakan.
Tika bersama meniti dan membilang hari bahagia, ketika lagu-lagu cinta sentiasa memenuhi ruang hati, Idzham hilang menyepikan diri. Keindahan cinta yang membara bertukar malap dengan tiba-tiba. Aleya tertanya-tanya di mana silapnya? Akan musnahkah lagu-lagu cintanya?



KOMIK KARTINI :)


sinopsis cerita ini : ( dipetik daripada google )

Ariyon atau Muhammad Asri, pelajar nakal di sebuah sekolah agama berasrama. Dalam kenakalannya itu, dia sebenarnya menaruh hati pada pelajar bernama Kartini. Maka bermulalah kisah-kisah kenakalannya dalam memikat hati Kartini. Masalah pelajaran, disiplin dan ragam kehidupan di asrama mengajar Ariyon mencari pegangan dan arah hidup. Sehingga tamat pengajian dan sudah bekerja, Ariyon masih tetap berusaha memenangi hati Kartini. Berjayakah dia? 
mun dah pun membaca cerita ini . sedih je rasa . cerita ini bukanlah rekaan semata-mata . penulis buku ini iaitu muhammad asri atau lebih dikenali sebagai ariyon sendiri pernah melalui kisah ini . kasihan ariyon . ariyon berusaha untuk memikat hati kartini namun semuanya sia-sia sahaja . kata-kata kartini " tapi apa yang paling kita nal .. tu yang kita tak dapat " sedih je ariyon pada ketika itu . selama empat tahun ariyon setia menunggu kartini . 
ada satu bahagian yang si Yon ni rosakkan potret Kartini , lukisan die sendiri kat bilik pameran . sebab kecewa dengan Kartini . ada satu lagi bahagian apabila ariyon menumbuk cermin sampai habis darah tangan . semata-mata untuk meluahkan kemarahannya . bagi mun , kalau mun dalam kemarahan sebegitu , rasa diri ini dianiaya , .dan nak luahakan kepada seseorang tetpi tidak kesampaian , mun nak aje buat kesakitan fizikal kat diri niy .biar ia lebih sakit dari kesakitan emosi mun niy . berdarah atau tidak , semua itu belakang kira . asalkan mun rasa puas . tetapi kenalah jaga juga . sebab kalau tangan mun ada masalah .camne mun nak menulis lagi..uhh..tak sanggup hilang nikmat yang diberi oleh Tuhan  ni..bak kata-kata ariyon dalam komik niy ..
"Aku perlukan kesakitan tu..
ianya mengurangkan kepedihan hati aku
pada Kartini..

Sekurang2 nya aku akan terasa
sakit fizikal ni lebih dari kesakitan mental
yang Kartini bawa pada aku..."

bagi mun , cerita ni seronok dan sesuai untuk dibaca pada semua peringkat unur kerana ariyon dan kartini menunjukkan cinta monyet yang sebenar-benarnya pada peringkat remaja .huhu .kisah ini memang la kisah cinta monyet , namun kisah ini mengajar kita pelbagai benda untuk masa hadapan . betul tak ? kartini pun satu , tak berasa kasihan ke pada ariyon ? mula-mula kartini layan ariyon bagai nak rak , namun pada akhirnya , personaliti kartini berubah sama sekali . tudungnya telah dibuka dan menampakkan rambutnya . bersentuhan dengan lelaki bukan muhrim di hadapan mata ariyon . manakan tidaknya ariyon mengamuk dan menumbuk lelaki itu . pada ketika itu , hanya Tuhan yang mengetahui perassan ariyon bagaimana . gadis yang benar-benar dicintainya , telah dirampas oleh lelaki lain . kartini mungkin takut untuk memberitahu ariyon perkara sebenar kerana tidak mahu ariyon kecewa . tapi , pada masa yang sama , kartini biarkan ariyon bermain dengan perasaan sendiri . teruk an ? mun pun takut snagat kalau semua ini benar-benar terjadi dalam hidup mun . tak sanggup rasanya :( bahagian terakhir kisah ini , di tepi pantai .. selepas empat tahun lamanya ariyon menunggu Kartini.. mereka pun bertemu . kartini masih tidak berterus-terang dan masih berdolak dalih , ariyon pun dah naik muak mun rasa . dan ini antara kata-kata terakhir dari ariyon :
"Tapi kenapa awak tak bagitau saya awal-awal?
Kenapa?
Kenapa setelah saya hampir bina istana agung dengan awak,
last minit baru awak beritau saya yang tiang seri tak dipasang??
Dan runtuh pulak istana tu??

All these years,
apa yang aku harapkan sesangat,
adalah untuk menjadi seseorang kepada awak.
Menjadi special di hati awak.."






pada 9 disember 2010 , maka tamatnya dunia persekolahan saya . setelah 6 tahun menuntut di sekolah rendah dan 5 tahun menuntut ilmu di sekolah , akhirnya tibalah hari yang akan memisahkan dunia persekolahan dan dunia unversiti .memang susah untuk meninggalkan rakan-rakan yang selama ini telah bersama-sama saya selama 11 tahun . ada kenalan yang memang sudah lama saya mengenal mereka . sejak darjah 1 lagi . dan kebanyakannya saya mengenali mereka pada 2006 . susah untuk saya meninggalkan sekolah . terlalu banyak kenangan manis dan pahit dilalui di Sekolah Menengah Kebangsaan Subang Utama . gelak ketawa , riang-ria dan perasaan sayu semuanya pernah terjadi di SMKSU . ketika saya sedang menulis entri ini , semua kenangan masa lalu berputar kembali di fikiran . bagi saya , tahun yang paling tidak boleh dilupakan adalah pada tahun ini , 2010 . banyak sangat kejadian yang terjadi sehingga adakalanya saya merasakan ingin mengaku kalah kepada keadaan . namun , rakan-rakanlah yang telah banyak bantu saya bangkit daripada kegagalan . 



jelas terpancar kelesuan dan kepenatan di wajah-wajah kami . maklumlah ketika itu baru selasai kertas akaun :)

semalam setelah selesai menjawab kertas peperiksaan yang terakhir iaitu subjek prinsip perakauan yang memerlukan kami memerah otak supaya dapat mengimbangi akaun , kami pun beransur pulang ke rumah . rasa sedih sangat ketika kaki saya melangkah keluar sekolah . semalam adalah hari terakhir saya memakai baju sekolah . selepas niy , kalau nak pakai baju sekolah , pakai kat rumah je laa . hee ( kononnya masih nak merasai pakaian sekolah ) . selepas peperiksaan , saya terpaksa menaiki bas awam pulang ke rumah . mama tak ambil . benarlah kata orang , hati kita akan berasa lain selepas tamat SPM . tamatnya SPM bermakna tamatlah dunia kenakalan dan segalanya . semuanya akan berubah selepas ini . hala tuju kita , kita sendiri yang tentukan . kita sudah mencapai tahap matang dimana pemikiran kita juga turut sama berubah . orang tua kita sudah tidak akan mengongkong kita . mereka tidak lagi akan memaksa kita bangun awal pagi untuk ke sekolah . kehidupan selepas SPM berlainan dengan kehidupan selama 11 tahun di bangku sekolah . terasa masa berlalu dengan begitu pantas sehinggakan saya tidak sedar bahawa sudah 11 tahun saya memakai pakaian seragam sekolah . masih segar dalam ingatan ketika saya berada di darjah 1 . dan sekarang , saya sudah mencapai umur 17 tahun . sudahpun memegang lesen kereta P . tak sangka kan , sungguh cepat masa berlalu tanpa disedari . 

ketika saya pulang ke rumah dan mengemaskan buku-buku rujukan untuk diberi kepada adik , setitik air mata gugur dan menyentuh tanah . rasa sayu sahaja ketika sedang menyusun buku-buku di dalam bakul . yelaa , selepas ini , saya tidak akan melihat jadual waktu dan menyusun buku-buku yang perlu dibawa ke sekolah . semua itu sudahpun hilang dimakan masa . 

buku-buku yang bakal diberi kepada adik-adik saya yang masih bakal memasuki tingkatan 3 dan tingkatan 2 * buku-buku teks pula akan dipulangkan pada 28 disember 2010* sebenarnya , tak sabar nak berjumpa dengan rakan-rakan kembali * hee


kertas-kertas SPM 2010 :) 



saya suka sangat buat buku nilam niy :) tapi selepas niy , kat universiti , dah takda dah nak buat buku nilam :(


beg sekolah mun :)

selepas ini , kehidupan saya akan berubah . pada sabtu hadapan , saya akan menyertai minggu penulis remaja di negeri sembilan . sejurus pulang dari sana setelah seminggu di sana , saya akan memulakan kerja di sunway pyramid di salah sebuah kedai makan di situ . namanya CARLS JUNIOR .


credit : pic courtesy of google

saya akan mula bekerja pada 25 disember 2010 sempena hari natal . mesti sibuk an kedai nanti . tapi takpe , hope saya dapat buat yang terbaik laa :) sebenarnya kan , minggu niy saya tak tahu hendak buat apa . jikalau saya tidak menerima tawaran untuk ke minggu penulis remaja , saya akan mula bekerja pada hari ini . namun setelah berfikir secara mendalam dan melihat pro dan kontra , saya mengambil keputusan untuk ke MPR . harap-harap keputusan saya akan memberi kesan yang positif . sama-sama doakan je ye :)

p/s : mun nak ucapkan tengss sangat-sangat kepada sesiapa yang sudi baca blog mun niy :)



hye semua :) mun harap korang sihat-sihat ye . cuaca sekarang pun kadang-kadang tak menentu kan . huhu . mun tinggal satu subjek lagi sebelum tamatnya SPM 2010 . hehe . tak sabar untuk menghadapi subjek prinsip perakaunan . hmm , sebenarnya ketika mun tengah menaip di sini , kerisauan mun jelas terpancar :( mun tertinggal kad pengenalan mun di sekolah . waduh-waduh . mun risau kad pengenalan hilang je . hmm . korang tahu tak berapa lama yang diambil untuk menyiapkan kad pengenalan ? kalau mun buat kad pengenalan mun di Putrajaya , berapa lama yang diambil untuk disiapkan ? adakah sebulan ? dan mun niy masih belajar , berapa yang perlu dibayar untuk menggantikan kad pengenalan ? mun perlukan kad pengenalan secepat mungkin atas urusan bank dan pelbagai lagi . pada 18 disember , mun akan keluar negeri . mun betul-betul buntu la buat masa niy . mun tak pernah cuai sebegini . tak tahu la mengapa pada 2 disember 2010 mun boleh jadi cuai . ini kali pertama mun kehilangan kad pengenalan . setahu mun , mun simpan di bawah meja peperiksaan . harap-harap masih ada di bawah meja la . hari isnin nanti mun kena lah pergi sekolah dan cari kad pengenalan mun . tak pun , pengawas peperiksaan menyimpannya . salah satu la . khamis niy dah la ada peperiksaan , kad pengenalan pula tercicir kat sekolah . menyesal betul mun tak teliti barang-barang mun sebelum keluar dari dewan peperiksaan . mun dah tanya kat pejabat sekolah . malangnya , kad pengenalan mun tiada di situ . sekarang niy mun cuma dapat bertawakal agar kad pengenalan mun masih berada di dalam dewan sekolah . 

baiklah , mun tutup kisah tentang kad pengenalan mun yang tercicir . walaupun mun dalam keadaan yang sedih , tapi mun masih dapat tersenyum tatkala mun telah mengambil keputusan untuk menyertai minggu penulis remaja yang akan diadakan di port dickson , negeri sembilan . pada hari rabu yang lepas , Puan Zeti dari Dewan Bahasa dan Pustaka telah menghubungi mun untuk pengesahan penyertaan mun ke minggu penulis remaja 2010 . korang ingat tak entri mun yang sebelum niy ? yang mun masih berbelah bahagi sama ada hendak menyertai MPR atau tidak . namun begitu , setelah mun duduk dan berfikir panjang serta mendapatkan sedikit sebanyak info tentang program ini dan mendapat nasihat daripada mantan MPR 2007, kak Syahidah Mu'izzah akhirnya mun bersetuju untuk munyertai minggu penulis remaja . tiada paksaan daripada mana-mana pihak . nampaknya seminggulah mun tidak dapat menulis blog . huhu . sedihnya . tapi tidak mengapa , sejurus mun pulang dari negeri sembilan , mun akan tulis di sini ye :) sebelum tu , mun nak ucapkan terima kasih kepada blogger-blogger yang sudi singgah di blog mun ye :)