sudi tinggalkan jejak anda disini sebelum menjelejah blog Mun yang tidak seberapa ini. Ucapan terima kasih kepada yang sokong mun dalam Sejuta Impian :)
website-hit-counters.com
Provided by website-hit-counters.com site.
USAH RISAU JIKA DIRI BELUM BERPUNYA..mungkin Tuhan ingin memberi ketenangan yang indah dahulu buat anda untuk terus melangkah menggapai cita dan impian anda :)
Resah,gelisah dan tidak keruan jadinya?Seraut wajah ini termenung jauh. Terlalu jauh untuk ditafsirkan. Aku bermonolog bersendirian. "Aku ini tak cantik ke?" "Aku tak bergaya setanding perempuan diluar sana ke?" Macam-macam lagi persoalan yang menari-nari di fikiran ini. Kadang-kadang, timbul perasaan cemburu tatkala melihat pasangan-pasangan diluar sana yang mempunyai seseorang untuk disayangi dan dirinya juga disayangi. Namun semua itu hilang pabila fikiran ini berputar kembali kepada pembacaan buku-buku motivasi. Muda mudi pada zaman ini lebih mementingkan pasangan daripada menggapai cita-cita mereka. Mereka leka dihanyut dalam arus percintaan. Pembelajaran diabaikan begitu sahaja. Aku bukannya membuat spekulasi sendiri ataupun meniru bulat-bulat dari mana-mana. Tetapi, ianya adalah realiti. Benar-benar terjadi di depan mata. Itupun hendak dinafikan ? Jawablah sendiri. Maaf jika ada yang terasa. Aku berpegang pada pepatah, Siapa makan cili,dialah yang rasa pedasnya. Ramai diluar sana berasa tetekan kerana tidak punyai kekasih. HAH ? Patutnya mereka harus berasa tertekan disebabkan pelajaran, bukannya soal percintaan. Mereka berasa rendah diri pabila melihat rakan-rakan mereka menayangkan pasangan masing-masing. HAH ? Patutnya mereka berasa rendah diri pabila mereka tidak dapat menunjukkan keputusan peperiksaan yang bagus kepada rakan-rakan atau ahli keluarga. Hati dan perasaan remaja ini bergolak dan tak dapat duduk diam apabila mereka tidak punya pasangan. HAH ? Patutnya mereka harus berasa begini pabila membuat sesatu kesalahan yang bakal membawa masalah kepada mereka. Tekanan perasaan tidak punya kekasih, rendah diri kerana sering diejek kononnya "tidak laku" dan jiwa yang bergolak. Semua itulah yang akan membawa seorang remaja itu ke arah kelalaian. Mereka terlalu leka mencari pasangan hidup sehinggakan tidak sedar bahawa maruah diri mereka tergadai. Ish ish ish. Kasihan kepada mereka yang tergolong dalam spesies sebegitu. Terlalu OBSES untuk memiliki pasangan hidup. Mereka akan terus berusaha sehingga ke saat-saat akhir semata-mata untuk memiliki pasangan hidup. Sudah tidak kenal halal dan haram. Janji mereka dapat !!


Kekadang, pilu hati ini melihat remaja-remaja zaman ini. Meraih cinta tanpa mengenal batas pergaulan. Walaupun mereka pernah merasa peritnya cinta dusta, mereka masih tidak serik. Tidak pandai mengarah diri mereka untuk mengenal dan mencari cinta yang hakiki. Mereka hanya akan ingat Pencipta-Nya pabila berlaku konflik dalam hubungan mereka.


Remaja,


Cinta  sebelum kahwin itu hanya menjerumus ke lembah dosa dan zina. Jika mampu bertahan ke jinjang pelamin sekalipun, percayalah bahawa rumah tangga itu takkan berkat. Apa tidaknya, asasnya dibina daripada dosa dan maksiat.

Mana mungkin dapat menegakkan tiang taqwa yang utuh kecuali dinaik taraf dengan taubat. Rumah tangga akan menjadi tawar dan hambar. Semuanya dah dirasa dan terbiasa, nak rasa nikmatnya apa lagi? Anak-anak menjadi mangsa keadaan. Terimalah ia sebagai hukuman di dunia ini. Amat pedih dan menyeksakan. Namun, terlalu sedikit berbanding pedihnya hukuman abadi di negeri sana. 


Kuhembus nasihat ini kepadamu hai remaja tanda sayangku tak terhingga. Bagi para gadis yang belum berpunya, andalah pilihan-pilihan-Nya untuk masih mekar terpelihara sehingga tiba pula giliran anda mendapat seruan, yakinlah. Janganlah berfikiran bahawa anda tidak punya sesiapa. Masih terlalu ramai yang menyayangi dirimu. Janganlah menggadai nyawa demi cinta yang tidak kesampaian. Sebenarnya, jika jodoh anda dengan pasangan tidak berpanjangan, itu bukan bermakna Tuhan tidak menyayangi anda. Jangan pernah menyalahi-Nya kerana menyebabkan anda dan pasangan anda tidak sehaluan. Sebenarnya Tuhan telah merancang seseorang yang jauh lebih baik untuk anda. Tuhan telah menyediakan seseorang dengan pasangan yang sesuai. Perempuan baik adalah untuk lelaki yang baik, dan begitu sebaliknya. Jadi, kejarlah impian dan cita-cita dahulu. Soal jodoh, fikirkanlah selepas berjaya kerana jodoh tidak akan kemana :) Hanya kesabaran yang diperlukan :) salam .

2 bicara kawan2 yang Mun sayang:

princessFZ said...

i like your last paragraph :)

Mun Kit said...

thanks dear :)